31 sty 2018

Sól drogowa potrafi zaszkodzić samochodowi na wiele sposobów – i wbrew wszelkim pozorom oddziałuje nie tylko na karoserię.

Dlaczego warto czyścić samochód z soli, w jaki sposób to robić, by nie poczynić więcej szkód, niż pożytku i jakie mogą być konsekwencje zaniedbań? Poniżej odpowiadamy na te pytania.

Jakie szkody wywołuje sól drogowa?

Jedną z głównych właściwości soli jest to, że wchłania ona wilgoć z otoczenia. Nagromadzone cząsteczki wody przyspieszają korozję na podłożu, do którego przylegają, to zaś ma wpływ na stan Twojego pojazdu.

Sól potrafi przedostawać się do klimatyzacji, sprawiając, że z czasem spada sprawność jej działania. Wpływa też na stan chłodnicy, zaciski hamulcowe, czy instalację elektryczną, a także uszkadza felgi. Krótko mówiąc nie jest dobrze. O ile jednak ślady na lakierze widać od razu, to już w przypadku chłodnicy i klimatyzacji efekty oddziaływania soli mogą ujawnić się dopiero z pewnym opóźnieniem. Ale gdy się to już stanie, wizyta u mechanika może okazać się konieczna i – co gorsza – kosztowna.

Aby uniknąć opisanych problemów, najlepiej czyścić co jakiś czas pojazd z soli. Ale uwaga, nie każdy sposób jest dobry!

Czego nie robić?

Zanim postanowisz samochód po prostu umyć, musisz wiedzieć, ze przy ujemnych temperaturach polewanie auta wodą nie jest najlepszym pomysłem, a karoseria może przez to dodatkowo ucierpieć. Co gorsza, może dojść do sytuacji, gdy woda zamarznie na uszczelkach lub w zamkach, przez co kilka godzin później otwarcie samochodu będzie mocno utrudnione.

Co warto robić?

Wśród możliwych sposobów postępowania wariantem minimum jest czyszczenie samochodu za pomocą suchej szmatki. Jak jednak łatwo się domyśleć, jest to co najmniej uciążliwe gdy na zewnątrz jest po prostu zimno.

Osoby, które posiadają garaż, w którym istnieje możliwość uzyskania nieco cieplejszych warunków mają prościej, ale nadal nie jest to pełnia komfortu. Po pierwsze nie zawsze ma się w tym miejscu dość przestrzeni, po drugie zaś, bez odpowiedniego ciśnienia wody trudno dotrzeć do wszystkich miejsc, w których mogła się osadzić sól.

To, co pozostaje, to możliwość skorzystania z myjni samochodowych – i zdecydowanie jest to bardzo dobre wyjście. Podgrzana woda nie jest problemem dla karoserii, co stanowi istotną przewagę nad myciem auta bezpośrednio przy domu. Jednocześnie dzięki specjalistycznym środkom czyszczącym, jakie są stosowane w wielu myjniach, sól jest realnie usuwana z pojazdu, a nie tylko rozpuszczana na nim.

Gdy wybierasz myjnię, zwróć uwagę, czy na miejscu będziesz mieć do dyspozycji dużo programów mycia. To bardzo istotne, ponieważ standardowe opcje mycia to nie wszystko. Zdecydowanie warto raz na jakiś czas użyć w zimie aktywnej piany. Czyszczenie samochodu z jej pomocą pozwala na usunięcie soli nie tylko z łatwo dostępnych miejsc, lecz również z wszelkich zakamarków, do których mogła się ona dostać.

Na myciu nie kończ

Po umyciu pojazdu warto zastosować jego woskowanie. Przyczyna jest prosta – pomoże ono chronić pojazd przed osadzaniem się na nim nowej warstwy soli w miejsce tej, której się właśnie pozbyło.

Nie oszczędzaj

A właściwie nie ulegaj fałszywym oszczędnościom. Jeżeli sądzisz, że wystarczy pozbyć się soli raz czy dwa w ciągu zimy, pamiętaj, ze kwota, jaką wydasz później na mechanika może być znacząco wyższa od ceny kilkukrotnego skorzystania z myjni – a przy okazji zyskasz także czas i unikniesz niepotrzebnego zdenerwowania.


ile kosztuje myjnia – zapytaj o cenę

Może Cię też zainteresować: